Design Thinking In 5 stappen verbetertrajecten en innovaties realiseren die écht aansluiten bij de behoeften van zorggebruikers. Maak samen met gebruikers diverse prototypes. Test ze en stel telkens bij tot je het gewenste eindresultaat bereikt. Op de manier waarop bijvoorbeeld de iPhone is ontwikkeld. Design Thinking als methode voor patiëntenparticipatie. Methode 15 december 2022
Impactverhaal geeft alle belanghebbenden inzicht in verandering Patiëntenorganisaties, zorginstellingen, onderzoeksinstituten, bedrijven… iedere organisatie of instelling wil impact realiseren voor zijn patiënten- of cliëntengroep. Hoe weet je of je de goede dingen doet en of je activiteiten impact hebben? Door met alle belanghebbenden samen een impactverhaal, of verandertheorie, op te stellen maak je inzichtelijk hoe de verandering werkt. Methode 05 november 2021
Participatiespel betrekt jongeren bij ziekenhuiszorg, beleid en onderzoek Het spel Alle Stemmen Tellen, helpt zorgprofessionals en onderzoekers de mening van jongeren te achterhalen. Omgekeerd helpt het jongeren hun mening te geven. Methode 22 september 2020
Klantreis zet de eindgebruiker centraal Het maken van een klantreis, ook wel customer journey of patiëntenreis, helpt je om zorgdiensten of -producten zo te ontwerpen of verbeteren dat ze beter aansluiten op de behoeften van patiënten. Methode 08 november 2019
Toolbox Horen Zien en Spreken voor kwaliteitsverbetering mét cliënten in de langdurige zorg 2 instrumenten om samen met cliënten als co-onderzoekers de zorgrelatie met professionals in beeld te brengen en te verbeteren. Methode 01 november 2019
Focusgroepen: organisatie, begeleiding en analyse Een focusgroep is een kwalitatieve onderzoeksmethode. In een zorgvuldig geplande discussie geven 6 tot 12 mensen hun mening over een onderwerp. Deze handleiding beschrijft de organisatie, begeleiding en analyse van focusgroepen. Methode 05 juli 2019
James Lind Alliance methode voor top 10 onderzoeksvragen De James Lind Alliance methode helpt bij het formuleren van (een top 10) onderzoeksvragen, samen met alle stakeholders. Methode 21 mei 2019
Van elkaar leren door het Dialoog Model Het Dialoog Model neemt de verschillende perspectieven van patiënten, onderzoekers, zorgprofessionals en andere relevante stakeholders als uitgangspunt voor de ontwikkeling van een onderzoeksagenda. Methode 20 mei 2019
Interview Het interview is een vraaggesprek om diepgaande informatie te verkrijgen, bijvoorbeeld over het patiëntenperspectief. Methode 16 mei 2019
Spiegelgesprekken: patiënten houden zorgverleners een spiegel voor Patiënten/cliënten geven in een groepsbijeenkomst direct hun reactie op de verleende en ervaren zorg. De zorgverleners zijn hierbij aanwezig als toehoorder. Zij mogen later tijdens de bijeenkomst reageren. Methode 13 mei 2019
Richtlijnontwikkeling voor kwaliteitsverbetering in de zorg Kwaliteitsstandaarden is de verzamelnaam voor richtlijnen, zorgmodules en zorgstandaarden voor het hele zorgproces of een deel daarvan. Ze beschrijven wat goede zorg is. En dragen bij aan verbetering en borging van de zorgkwaliteit. Methode 11 mei 2019
Shadowing/schaduwen Shadowing is een kwalitatieve onderzoeksmethode, waarbij de onderzoeker ‘als een schaduw’ meemaakt wat de patiënt ervaart. Deze methode wordt gebruikt om een beeld te krijgen van de ervaringen van de patiënt. Methode 02 mei 2019