Ga naar de hoofdcontent
Methode

Focusgroepen: organisatie, begeleiding en analyse

Een focusgroep is een kwalitatieve onderzoeksmethode. In een zorgvuldig geplande discussie geven 6 tot 12 mensen hun mening over een onderwerp. Deze handleiding beschrijft de organisatie, begeleiding en analyse van focusgroepen.

Interessant voor:

  • onderzoekers 
  • patiëntenvertegenwoordigers
  •  beleidsmedewerkers 

Aanbevolen bij: 

  • voorbereiding van focusgroepen 

Om betrouwbare input uit een focusgroep te verzamelen, is het belangrijk dat de gespreksleider: 

  • de deelnemers op hun gemak stelt 
  • een open en veilige sfeer creëert 
  • deelnemers ruimte geeft om in eigen woorden de vragen te beantwoorden 
  • deelnemers de diepere betekenis van hun antwoorden kunnen toelichten  

De discussie vindt plaats met een lijst van gespreksonderwerpen, de ‘topic’ lijst. Tijdens de focusgroep vinden opnames met een voice recorder of videocamera plaats. De inhoud van de discussie wordt vastgelegd in een verslag Wat levert een focusgroep op? 

Conclusies uit focusgroepen vormen de basis voor: 

  • het plannen en invoeren van verbeteringen  
  • beleidsontwikkeling 

Bestanden

Colofon

  • Organisatie: Raats voor Mensgerichte Zorg, PGO Support 
  • Auteur: I Raats 
  • Opdrachtgever / sponsor: PGO Support 
  • Publicatiedatum: 2019
Meer weten over patiëntenparticipatie?

Meer weten over patiëntenparticipatie?

Wil je meer weten over dit onderwerp? Of heb je specifieke vragen over patiëntenparticipatie? PGOsupport adviseert je graag. Deze site hebben wij zo zorgvuldig mogelijk samengesteld. Klopt er toch iets niet? Neem ook dan even contact met ons op.