Ga naar de hoofdcontent
Methode

Interview

Het interview is een vraaggesprek om diepgaande informatie te verkrijgen, bijvoorbeeld over het patiëntenperspectief.

Interessant voor:

  • patiëntenorganisaties
  • onderzoekers
  • gemeentes
  • beleidsmakers
  • zorginstellingen

Aanbevolen bij:

  • inzichtelijk maken van het patiëntenperspectief bij een beperkte groep respondenten

Een interview verloopt gestructureerd volgens een gespreksleidraad of een aantal steekwoorden (topiclijst).

Het vraaggesprek kan 15 minuten tot soms wel 1 á 2 uur duren. Van het gesprek wordt een verslag gemaakt voor de analyses. In tegenstelling tot bijvoorbeeld een enquête, biedt een interview de mogelijkheid om door te vragen.

Systematisch het patiëntenperspectief achterhalen

Het interview is geschikt om diepgaande informatie over het patiëntenperspectief te achterhalen en gedrag, meningen en motivaties van mensen beter te begrijpen. Dit instrument past bij de kwalitatieve onderzoeksvorm.

Voordelen

  • Ruimte om door te vragen
  • Levert doorgaans veel informatie op
  • Kan zowel face-to-face als telefonisch
  • Geschikt om gevoelige onderwerpen te bespreken

Nadelen

  • Tijdrovend voor zowel interviewer als geïnterviewde
  • Verwerken van de kwalitatieve onderzoeksgegevens kost veel tijd
  • Niet geschikt voor onderzoek onder grote groepen patiënten/cliënten

Vaardigheden interviewer

Het succes van een interview hangt nauw samen met de houding en vaardigheden van de interviewer. Een goede interviewer kan onder meer:

  • geïnterviewden op hun gemak stellen
  • goed luisteren, samenvatten en doorvragen
  • hoofd- en bijzaken onderscheiden
  • zich neutraal opstellen
  • begrip tonen