Participatiespel betrekt jongeren bij ziekenhuiszorg, beleid en onderzoek Het spel Alle Stemmen Tellen, helpt zorgprofessionals en onderzoekers de mening van jongeren te achterhalen. Omgekeerd helpt het jongeren hun mening te geven. Methode 22 september 2020
SGF formulier voor het schrijven van een Nederlandstalige onderzoeksaanvraag voor cliëntreferenten Formulier plus handreiking voor onderzoekers, opgesteld door Samenwerkende Gezondheidsfondsen (SGF) om onderzoeksaanvragen in het Nederlands te schrijven. Tool 03 december 2019
Klantreis zet de eindgebruiker centraal Het maken van een klantreis, ook wel customer journey of patiëntenreis, helpt je om zorgdiensten of -producten zo te ontwerpen of verbeteren dat ze beter aansluiten op de behoeften van patiënten. Methode 08 november 2019
Toolbox Horen Zien en Spreken voor kwaliteitsverbetering mét cliënten in de langdurige zorg 2 instrumenten om samen met cliënten als co-onderzoekers de zorgrelatie met professionals in beeld te brengen en te verbeteren. Methode 01 november 2019
Samenwerken? Maak afspraken! Voor een goede samenwerking tussen de onderzoeker en de patiëntenvertegenwoordiger is het belangrijk om afspraken te maken. Deze brochure geeft daarvoor een gespreksagenda. Tool 05 juli 2019
Focusgroepen: organisatie, begeleiding en analyse Een focusgroep is een kwalitatieve onderzoeksmethode. In een zorgvuldig geplande discussie geven 6 tot 12 mensen hun mening over een onderwerp. Deze handleiding beschrijft de organisatie, begeleiding en analyse van focusgroepen. Methode 05 juli 2019
Kennismaking met patiëntenparticipatie in praktijkgericht onderzoek Wat is patiëntenparticipatie in onderzoek en hoe geef je dat vorm? Brochures voor onderzoekers en patiëntenvertegenwoordigers. Tool 21 mei 2019
James Lind Alliance methode voor top 10 onderzoeksvragen De James Lind Alliance methode helpt bij het formuleren van (een top 10) onderzoeksvragen, samen met alle stakeholders. Methode 21 mei 2019
Van elkaar leren door het Dialoog Model Het Dialoog Model neemt de verschillende perspectieven van patiënten, onderzoekers, zorgprofessionals en andere relevante stakeholders als uitgangspunt voor de ontwikkeling van een onderzoeksagenda. Methode 20 mei 2019
Interview Het interview is een vraaggesprek om diepgaande informatie te verkrijgen, bijvoorbeeld over het patiëntenperspectief. Methode 16 mei 2019
7 aanbevelingen voor patiëntenparticipatie bij de ontwikkeling van e-health Digitale zorg, ook wel e-health genoemd, wordt alleen goed gebruikt als patiënten deze nuttig, gebruikersvriendelijk en veilig vinden. Om patiëntenparticipatie bij de ontwikkeling van digitale zorg te bevorderen is een handreiking ontwikkeld. Tool 15 mei 2019
Spiegelgesprekken: patiënten houden zorgverleners een spiegel voor Patiënten/cliënten geven in een groepsbijeenkomst direct hun reactie op de verleende en ervaren zorg. De zorgverleners zijn hierbij aanwezig als toehoorder. Zij mogen later tijdens de bijeenkomst reageren. Methode 13 mei 2019