Het is belangrijk vooraf te bepalen wat je met de patiëntenparticipatie wilt bereiken. Op welke vragen zoek je een antwoord? Hoe kan het patiëntenperspectief jouw onderzoek beter maken?
Bij elk doel, de vragen die je hebt, past een andere soort inbreng. Elke soort inbreng vraagt een andere bijdrage en daarmee een ander profiel van de patiënt. Daardoor vergt elke soort inbreng een eigen aanpak om de juiste ervaringsdeskundigen te vinden.
Voorbeelden van doelen/vragen voor participatie en bijbehorende suggesties voor actie.
- Hoe is het om te leven met de aandoening?
Ga in gesprek met een patiënt, bezoek een patiëntendag, …
Opbrengst: inspiratie, neuzen dezelfde kant op, wederzijds begrip.
Tijdens Puls, het tweejaarlijkse evenement van de Hartstichting, ontmoeten patiënten, zorgverleners en wetenschappers elkaar en gaan zij in gesprek over hart- en vaatziekten.
- Wat zijn de belangrijkste vragen / zorgen van mensen met de aandoening?
- Welke impact hebben de bijwerkingen van een middel op de kwaliteit van leven?
Bevraag een groep patiënten via een focusgroep, interviews of vragenlijst
Opbrengst: een beeld van de behoeften, problemen of vragen van een representatieve en diverse groep mensen met een bepaalde aandoening.
Bijwerkingencentrum LAREB onderzocht, samen met patiëntenorganisatie Impuls & Woortblind, wat de ervaringen van volwassenen met ADHD-medicatie zijn.
Mantelzorgers doen veel kennis en ervaring op bij de zorg voor hun naaste. Die kennis blijft vaak onbenut. Bij het GOUD-mantelproject is gekeken hoe de ervaring van oud-mantelzorgers nieuwe mantelzorgers kan ondersteunen.
- Hoe bereik je mensen met een migratie-achtergrond?
Je wilt dat de deelnemers aan je onderzoek een afspiegeling zijn van de werkelijke patiëntengroep. Met alle variaties in leeftijd, opleiding, cultuur en gender. Die afspiegeling krijg je niet vanzelf, daar moet je wat voor doen. Bij voorkeur helpt iemand uit de patiëntengroep je daarbij, om die evenredige vertegenwoordigng te realiseren. ZonMw schreef 8 tips voor inclusief onderzoek.
- Hoe kun je de belasting van dit onderzoek voor de patiënt verminderen?
- Is deze onderzoeksvraag relevant vanuit het perspectief van jongeren met de aandoening?
Vraag (niet-vrijblijvend) advies/oordeel aan patiënt-adviseur, –panel of adviesraad
Opbrengst: onderbouwd advies of oordeel vanuit patiëntenperspectief over een inhoudelijk vraagstuk.
- Met welke studie-opzet behalen we optimale resultaten?
- Hoe sluit de informatie voor de patiënt het best aan bij de doelgroep?
Het maken van begrijpelijke patiënteninformatie over een klinisch onderzoek, is bij uitstek een activiteit om samen met patiënten(vertegenwoordigers) te doen. Zoals een Patiënten Informatiebrief (PIF), voorblad, animatie of andere materialen. Deze hulpmiddelen en tips voor begrijpelijke patiënteninformatie helpen je verder:
- tips voor begrijpelijke informatie
- handleiding opstellen PIF
- PIFmaker
Werk (gelijkwaardig) samen met patiëntenvertegenwoordiger(s), neem hen bijvoorbeeld op als lid van het projectteam of als co-onderzoeker, via co-creatie…
Opbrengst: een relevant (tussen)product of plan van aanpak, passend bij de patiëntendoelgroep en het vraagstuk vanuit patiëntenperspectief.
Praktijkervaring patiënt als co-onderzoeker.
Meer informatie over doelen van patiëntenparticipatie vind je in het dossier Vormgeven aan patiëntenparticipatie.