Ga naar de hoofdcontent
Publicatie

Van patiëntervaringsverhalen naar breed gedragen inzicht

Patiëntervaringsverhalen kunnen gedeelde inzichten opleveren, die individuele ervaringen overstijgen en in het algemeen de kwaliteit van zorg verbeteren. Een gesprek met onderzoekers, ervaringsdeskundigen en zorgprofessionals.

Interessant voor: 

  • onderzoekers
  • patiëntenvertegenwoordigers
  • zorgverleners
  • beleidsmedewerkers 

Aanbevolen bij: 

  • Onderzoek met patiëntervaringsverhalen 

Er bestaan verschillende soorten patiëntervaringsverhalen:

  • Gestuurde verhalen: je vraagt patiënten naar hun verhaal, houdt een enquête of focusgroep over een concreet onderwerp
  • Ongestuurde verhalen: ego-documenten, boeken of verhalen op dementieverhalenbank.nl of patientervaringsverhalen.nl 

Patiëntervaringsverhalen geven een breder beeld op ziekte en ziektebeleving door de patiënt: 

  • Ze beschrijven de gelaagde en veelzijdige manier van leven met een ziekte
  • Er wordt zichtbaar wat in de spreekkamer niet aan bod komt
  • Ook leveren deze verhalen waardevolle informatie voor onderzoek naar de zorg, ze kunnen een aanvulling zijn op de wetenschappelijke literatuur.  

Daarvoor is het wel nodig om de verzameling van particuliere verhalen te vertalen naar een meer overstijgend niveau. Het artikel bespreekt onderzoeksmethoden om egodocumenten te analyseren. 

Daarbij komen ook methodologische onderwerpen aan bod:

  • Moet een patiëntervaringsverhaal een bepaalde kwaliteit hebben? 
  • Zijn de geschreven verhalen representatief? 

Databases ervaringsverhalen

Is een document niet meer via de link beschikbaar? Neem contact met ons op. Het document dat je opvraagt, voldoet niet aan de eisen voor digitale toegankelijkheid (WCAG). Daarom bieden wij het niet zelf aan via Participatiekompas.

Colofon

  • Organisatie: Participatiekompas
  • Auteur: M. Snijder 
  • Opdrachtgever / sponsor: Participatiekompas 
  • Publicatiedatum: 2016