Ziekenhuizen profiteren van patiëntenervaringen
Ervaringen van patiënten kunnen helpen om de kwaliteit van zorg in ziekenhuizen te verbeteren. Maar hoe achterhaal je de ervaringen?
Interessant voor:
- onderzoekers
- patiëntenvertegenwoordigers
- beleidsmedewerkers
Aanbevolen bij:
- Verbeteren kwaliteit van ziekenhuiszorg door ervaringen van patiënten
Patiënten leveren vanuit hun ervaring unieke informatie over de kwaliteit van de zorg. Deze informatie is voor professionals vaak een eye-opener.
In het handboek staan methoden om patiëntenervaringen boven tafel te krijgen. Organisaties worstelen daarbij met:
- Wat is de representativiteit van de ervaringen?
- Hoe zet je ervaringen om naar kwaliteitsverbeteringen?
- Hoe waarborg je deze kwaliteitsverbeteringen in de organisatie?
Het handboek beschrijft hoe 4 ziekenhuizen kwaliteitsverbeteringen in de oncologiezorg realiseren met patiëntenervaringen. De participatiemethode Experience-based co-design werd daarbij gebruikt.
Bestanden
- Handleiding kwaliteitsverbetering ziekenhuiszorg(Erasmus School of Health Policy & Management (ESHPM)
Is een document niet meer via de link beschikbaar? Neem contact met ons op. Het document dat je opvraagt, voldoet niet aan de eisen voor digitale toegankelijkheid (WCAG). Daarom bieden wij het niet zelf aan via Participatiekompas.
Colofon
- Organisatie: CBO, de Nederlandse Federatie van Kankerpatiëntenorganisaties (NFK) en het instituut Beleid en Management Gezondheidszorg (iBMG)
- Auteur: F. Vennik, H. van de Bovenkamp, I. Raats, F. de Wit, E. Visserman, K. Grit
- Opdrachtgever / sponsor: ZonMw en VSB Fonds
- Publicatiedatum: 2013