Ga naar de hoofdcontent
Praktijkvoorbeeld

Tips voor inbreng patiëntenperspectief in richtlijnontwikkeling

Thea Brouwer vertelt over haar ervaring tijdens de eerste bijeenkomst van de nieuwe richtlijnwerkgroep, waaraan artsen met verschillende specialismen, verpleegkundigen en een procesbegeleider vanuit het IKNL (Integraal Kankercentrum Nederland) deelnamen. Ze geeft antwoord op de vragen: Wat was er lastig in dit proces? En welke tips zou je anderen geven?

Wachten tot een volgende vergadering 

“Ik was aanwezig als patiëntenvertegenwoordiger. De werkgroepleden waren het niet eens met het voorstel van het IKNL en de hele vergadering werd besteed aan discussie over hoe het – in hun ogen – wel moest. Hierdoor was er geen enkele ruimte om te vertellen wat patiënten belangrijk vinden. Vanwege mijn andere ervaringen, had ik wel het geduld om te wachten tot een volgende vergadering. Maar een maatje van me, die dit voor de eerste keer ging doen is om deze reden afgehaakt.” 

Tips voor patiëntenvertegenwoordigers: 

  • Heb geduld als je punt niet meteen aan bod komt. 
  • Overleg zo nodig met de procesbegeleider of iemand die je ondersteunt wat je vervolgens het beste kan doen. 
  • Vraag om toelichting als je iets niet begrijpt. 
  • Schroom niet om een eigen agendapunt in te brengen. Jouw input kan professionals soms verder helpen.