Ga naar de hoofdcontent
Methode

Thermometer voor patiëntentevredenheid GGz

Met de Thermometer onderzoeken instellingen in de GGz de waardering van cliënten voor de geboden zorg. Uitkomsten kunnen worden vergeleken met uitkomsten in andere instellingen.

Interessant voor: 

  • patiëntenvertegenwoordigers 
  • zorgverleners 
  • beleidsmedewerkers

Aanbevolen bij: 

  • patiënttevredenheidsonderzoek in de GGz 

Het instrument geeft instellingen in de GGz antwoord op: 

  • Hoe waarderen cliënten de geboden zorg? 
  • Op welke punten moeten we de zorg verbeteren? 
  • Hoe doet de eigen instelling het vergeleken met andere instellingen? 

Hoe werkt de Thermometer?

De lijst bevat 16 vragen, verdeeld over vier thema's:

  • de verstrekte informatie
  • de mogelijkheid van inspraak
  • de hulpverlener
  • het resultaat van de zorg

Cliënten beantwoorden de vragen met ja of nee. Scoort ja hoog op een bepaald aspect, dan doet de instelling het goed. Overwegend nee betekent dat de instelling het aspect nog kan verbeteren.

De Thermometer is specifiek geschikt voor ggz-cliënten.

Bestanden

Is een document niet meer via de link beschikbaar? Neem contact met ons op. Het document dat je opvraagt, voldoet niet aan de eisen voor digitale toegankelijkheid (WCAG). Daarom bieden wij het niet zelf aan via Participatiekompas.

Achtergrond

De effectiviteit van de methode is empirisch onderzocht via een eigen evaluatie. In 2000 is het instrument getest in een pilotonderzoek bij 5 instellingen. Vervolgens is het aangepast en geschikt verklaard voor landelijke toepassing in een experimenteel benchmarktraject van GGZ Nederland. Een evaluatie van de versie 2001 is uitgevoerd in 10 instellingen. De bevindingen uit deze evaluatie bevestigden de positieve resultaten uit het eerdere onderzoek.

Colofon

  • Organisatie: Het Trimbos instituut
  • Opdrachtgever / sponsors: brancheorganisatie GGZ Nederland, met medewerking van de Cliëntenbond, de Landelijke Vereniging van Patiëntenraden, het Verwey-Jonker Instituut en het AIAR.