Ga naar de hoofdcontent
Praktijkvoorbeeld

Meedenken met stomazorg vanuit patiëntperspectief

In 2013 verzamelde de Stomavereniging ervaringen van patiënten met stomazorg. Want wie kan dat nu beter beoordelen dan degene die zorg ontvangt? Het LUMC kreeg vervolgens het aanbod van de Stomavereniging om mee te denken met de stomazorg vanuit patiëntperspectief.

Intensief traject 

Chindy Kross is stomaconsultant in het LUMC Leiden. “Het aanbod van de Stomavereniging kwam voor ons precies op het juiste moment omdat we als Stomapoli ook een andere richting op wilden. De polikliniek was weer goed bezet, we waren stevig bemand en gemotiveerd om verbeterpunten ook werkelijk aan te pakken.” Wat volgde was een traject waarin Chindy en haar collega’s intensief samenwerkten met  de Stomavereniging om de zorg voor stomapatiënten te verbeteren.  

Brede delegatie 

Bij het eerste gesprek in 2013 was een brede delegatie van het LUMC aanwezig: de stomaconsulenten, de physician assistent, de adviseur kwaliteit, de teamleider polikliniek Heelkunde en de manager van de poliklinieken. We bespraken de ervaringen van patiënten en stelden vast dat er ruimte was voor kwaliteitsverbetering.  

Ervaringsdeskundigen lopen mee 

Een paar maanden later liepen twee ervaringsdeskundigen van de Stomavereniging mee met de stomaconsulenten van het LUMC. Na beide bezoeken deed de Stomavereniging aanbevelingen. Het LUMC is hier meteen mee aan de slag gegaan en tussendoor werd er steeds contact gehouden met de Stomavereniging.

Veel input

“Door de intensieve samenwerking met de Stomavereniging hebben we kritisch kunnen kijken naar de verbeterpunten. Zowel vanuit de Stomavereniging als vanuit het LUMC kwam veel input. Iedereen was zeer betrokken.”  Chindy licht toe: “Vervolgens is eerst een verbeterplan opgesteld, zodat we niets zouden vergeten. Daarna zijn we binnen de organisatie in gesprek gegaan om de stomazorg op de kaart te zetten. Want dat was nodig.“ 

Evaluatiegesprek

Een jaar na het eerste gesprek kon het traject worden afgerond met een evaluatiegesprek, waarbij ook nu weer een brede delegatie van het LUMC aanwezig was. De stomaconsulenten van het LUMC gaven een presentatie over de verbeteringen die zijn doorgevoerd. Deze variëren van betere informatie op de website van het LUMC, tot vaker aanwezig zijn van de stomaconsulenten op de afdeling en van vaker wekelijks overleg tot een betere telefonische bereikbaarheid.  

Verbeteringen direct doorgevoerd 

Chindy: “Een aantal verbeterpunten hebben we direct doorgevoerd. Eén daarvan was de slechte telefonische bereikbaarheid. We hebben een antwoordapparaat aangeschaft waarop de patiënt zijn boodschap inspreekt. Wij bellen dan dezelfde of de volgende dag terug. Daarnaast hebben we een extra behandelkamer gerealiseerd, in overleg met onze leidinggevende. En er is een voorraadkamer voor onze materialen dicht bij onze behandelkamer, zodat we de materialen binnen handbereik hebben. Dit waren allemaal acties die uit het verbeterplan voortkomen.”  

Directe feedback en interactie 

“De absolute meerwaarde van het patiëntenparticipatie-project was de samenwerking met de patiënten en de transparantie en openheid daarin. Directe feedback en interactie met de patiënt zodat we snel konden bijsturen.” 
 
“Uiteindelijk hebben we rust op de poli kunnen creëren voor patiënt en consulent”, aldus de betrokken Stomaconsulent. “De stomaconsulenten hebben meer tijd om aan de stomapatiënt te besteden. Dit komt de kwaliteit van onze patiëntenzorg ten goede.”