Ga naar de hoofdcontent
Praktijkvoorbeeld

Keuzehulp maakt voorkeur patiënt in behandeling leidend

Wanneer meerdere behandelingen mogelijk zijn, kan een ‘keuzehulp’ inzicht geven in de persoonlijke voorkeur van de patiënt. Welke behandeling het beste is, hangt samen met de bijwerkingen en wat voor de patiënt op dat moment in zijn leven, of vanuit zijn waarden het belangrijkste is. Ervaringen vanuit het ETZ.

In het Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis (ETZ) in Tilburg en Waalwijk komt de werkgroep Patiëntenparticipatie 8 tot 10 keer per jaar bijeen. Samen met de cliëntenraad wordt in deze werkgroep het beleid op het gebied van patiëntenparticipatie vorm gegeven, aldus adviseur en projectleider Vera Molenaar.  De werkgroep bestaat uit 10 leden, onder wie vertegenwoordigers uit de cliëntenraad, dokters en verpleegkundigen. 

Implementatie van keuzehulpen

Een van de succesvolle initiatieven van de werkgroep Patiëntenparticipatie is de implementatie van ‘keuzehulpen’. Het bedrijf ZorgKeuzeLab ontwikkelde, samen met patiënten en artsen (ook uit het ETZ) een keuzehulp. 

Het idee achter de keuzehulp is, dat wanneer er meerdere gelijkwaardige behandelingen mogelijk zijn, de voorkeur van de patiënt leidend moet zijn in de behandelkeuze. Welke behandeling het beste is, hangt namelijk vaak af van de bijwerkingen van behandelingen en wat voor de patiënt op dat moment in zijn leven, of vanuit zijn waarden het belangrijkste is. Met de keuzehulp kan de persoonlijke voorkeur van de patiënt goed tot zijn recht komen. 

Keuzehulp is onderdeel van gesprek met behandelaar 

“Voor patiënten is het lastig om een behandelkeuze te maken", vertelt Vera. "Daarnaast ervaren ze vaak een barrière bij het delen van hun mening met hun arts, als ze daar niet toe zijn uitgenodigd. Aan de andere kant hebben artsen een hoge tijdsdruk en denken ze vaak te weten wat hun patiënt belangrijk vindt. Een keuzehulp kan hierin helpen. 

Het werkt eenvoudig: De patiënt krijgt een login voor de website. Als patiënten  thuis geen toegang hebben tot internet, dan kan het invullen ook in het ziekenhuis Op de website staat informatie en een overzicht van de voor- en nadelen van de verschillende behandelingen. Na het doorlopen van een aantal stappen, wordt de persoonlijke voorkeur duidelijk.

Deze uitkomst bespreekt de behandelend arts vervolgens met de patiënt. Voordelen? De patiënt is beter geïnformeerd, heeft zelf veel meer stem in zijn behandeling. En je kunt in een rustige omgeving, samen met je familie of naasten je keuzes aangeven.” 

Reacties zijn heel positief 

“De reacties zijn heel positief. Volgens betrokken urologen lopen de gesprekken met patiënten veel soepeler omdat je elkaar beter begrijpt. De verpleegkundig specialisten spelen in het hele behandelproces een belangrijke rol. Zij ondersteunen patiënten in het keuzetraject, maken extra tijd vrij voor patiënten die thuis geen internet hebben, geen mantelzorgers hebben of het invullen lastig vinden. Het uiteindelijke doel is dat alle patiënten een keuzehulp aangeboden krijgen", aldus Vera. 

Meer weten over patiëntenparticipatie?

Meer weten over patiëntenparticipatie?

Wil je meer weten over dit onderwerp? Of heb je specifieke vragen over patiëntenparticipatie? PGOsupport adviseert je graag. Deze site hebben wij zo zorgvuldig mogelijk samengesteld. Klopt er toch iets niet? Neem ook dan even contact met ons op.