Ga naar de hoofdcontent
Methode

Cliëntendagboek brengt ervaringen en meningen van cliënten en patiënten in kaart

Het cliëntendagboek is een tool om gedetailleerd inzicht te krijgen in ervaringen en meningen van de cliënten en patiënten over zorg.

Interessant voor:

  • onderzoekers
  • patiëntenorganisaties
  • cliëntenorganisaties
  • zorg- en welzijnsmedewerkers
  • mantelzorgers

Aanbevolen bij:

  • Inventarisatie van ervaringen, meningen en commentaar van cliënten en patiënten. De methode laat zien wat ze vinden van een dienst of voorziening.

Voordelen:

  • verbetert zorg
  • geheugensteun voor cliënten en patiënten om tot gesprek te komen
  • houdt zorgverleners spiegel voor
  • zorgt voor gedragsveranderingen bij zorgverleners, cliënten en patiënten
  • biedt ondersteuning voor: patiënten, verzorgers, familieleden.

Zo werkt het cliëntendagboek 
Cliënten en patiënten houden minimaal een week een dagboek bij over hun ervaringen met een dienst of voorziening. Hierna analyseer je de dagboeken. De uitkomsten kunnen worden gebruikt bij panelgesprekken.

Het dagboek kan persoonlijke emoties bevatten over:

  • de ervaring van het ziek zijn
  • de houding van zorgprofessionals
  • omgevingsfactoren

Bestanden

Is een document niet meer via de link beschikbaar? Neem contact met ons op. Het document dat je opvraagt, voldoet niet aan de eisen voor digitale toegankelijkheid (WCAG). Daarom bieden wij het niet zelf aan via Participatiekompas.

Achtergrond

Zorgorganisatie Norschoten in Barneveld paste de tool toe als onderdeel van haar methode om cliënten te leren kennen. Zo zorgt Norschoten ervoor dat hun leven zoveel mogelijk lijkt op het leven thuis.