Ga naar de hoofdcontent
Methode

Els–Borstgesprek leidt tot meer begrip tussen zorgverlener en patiënt

Om de communicatie tussen zorgverleners en kankerpatiënten te verbeteren ontwikkelde de Nederlandse Federatie van Kankerpatiëntenorganisaties (NFK) in samenwerking met het UMC Utrecht Cancer Center de Els-Borstgesprekken.

Interessant voor:

  • zorgverleners 
  • patiënten

Aanbevolen bij: 

  • beter inzicht krijgen in elkaars wereld en meer wederzijds begrip scheppen. 

Doel van de Els-Borstgesprekken is de communicatie tussen zorgverleners en kankerpatiënten te verbeteren en zo meer begrip voor elkaar te krijgen.  
 
Rechtstreekse feedback van patiënten zorgt voor meer bewustwording en urgentie bij zorgverleners over: 

  • persoonlijke betrokkenheid 
  • beslissingen die de zorgverlener adviseert en de patiënt moet nemen

Bestanden

Is een document niet meer via de link beschikbaar? Neem contact met ons op. Het document dat je opvraagt, is niet drempelvrij. Daarom bieden wij het niet zelf aan via Participatiekompas.

Achtergrond

Het initiatief voor de dialoog is afkomstig van oud-voorzitter van de NFK dr. Els Borst-Eilers.  
Tijdens een Els-Borstgesprek beschouwen arts en patiënt de situatie vanuit elkaars perspectief. Artsen zijn voornamelijk gericht op het verstrekken van medisch-correcte informatie, terwijl patiënten juist behoefte hebben aan emotioneel gerichte communicatie.  
 
Door op de Els Borst manier met elkaar in gesprek te gaan, krijgen beide partijen inzicht in elkaars wereld en meer begrip voor elkaar. 
 
Anders dan bij de spiegelmethode hebben bij de Els Borst-methode patiënt en arts direct contact met elkaar. De spiegelmethode houdt zorgverleners letterlijk een spiegel voor. In een kringgesprek onder leiding van een gespreksleider vertellen patiënten, of bij kinderen de ouders, over hun ervaringen met de zorg. De zorgprofessionals zijn dan alleen aanwezig als toehoorders. 

Colofon

  • Organisatie: Nederlandse Federatie van Kankerpatiëntenorganisaties (NFK), UMC Utrecht Cancer Center 
  • Auteur: initiatiefneemster dr. Els Borst-Eilers 
  • Opdrachtgever: NFK 
  • Publicatiedatum: 2010 
Meer weten over patiëntenparticipatie?

Meer weten over patiëntenparticipatie?

Wil je meer weten over dit onderwerp? Of heb je specifieke vragen over patiëntenparticipatie? PGOsupport adviseert je graag. Deze site hebben wij zo zorgvuldig mogelijk samengesteld. Klopt er toch iets niet? Neem ook dan even contact met ons op.