post-thumb

Gezamenlijk kansen verzilveren door patiëntbetrokkenheid in de industrie

, by

Als je mij vraagt naar mijn ideaalbeeld van de samenleving van de toekomst, dan is dat een maatschappij die gezond, duurzaam en welvarend is door innovatieve toepassingen uit onder andere biotechnologie. Nu al zie ik overal om mij heen hoe de biotechsector haar belofte waarmaakt. Dankzij baanbrekende nieuwe medicijnen en behandelingen kunnen patiënten weer meedoen: in het gezinsleven, de vriendenkring en op de werkvloer. Kortom, we lijken een aardig eind op weg.   Het moet sneller en beter! Toch is het

LEES MEER

post-thumb

De manier waarop

, by

Nog dromend over mijn recente kampeervakantie in de overweldigende natuur van Noorwegen, liep ik naar de supermarkt om boodschappen te doen. Daar aangekomen keek ik verbaasd rond: de caissières waren verdwenen! Zelfserviceapparaten hadden hun plaats ingenomen. Apparaten die geen praatje maken, maar kassabonnen uitspugen. Koud als staal, geen human touch. “Waar is de mens gebleven?”, vroeg ik me hardop af. Ik kreeg meteen antwoord: “Het is juist zeer efficiënt en effectief! Digitalisering maakt goedkoper en u staat sneller weer buiten.”

LEES MEER

post-thumb

‘Wat als ik niet per toeval die link had gevonden?’

, by

Denis Janssen heeft arteriosclerose. Na verschillende behandelingen en operaties was hij uitbehandeld. De mededeling viel rauw op zijn dak en de toekomst werd erg onzeker. Tot – door stom toeval – Denis hoort over een behandeling met autochtone stamcellen. “Tien minuten duurt het gesprek. En dan sta je op de gang, een witte onpersoonlijke gang. Het begin van een lange tocht zonder houvast. Blijkbaar hoort het zo. Geen mens die eraan denkt dat ik geen idee heb wat ik nu moet doen. Die tien

LEES MEER

post-thumb

Wie helpt de onderzoeker af van zijn koudwatervrees?

, by

Opgeleid als biofarmaceutisch onderzoeker stapte ik in 2006 min of meer toevallig de wereld van patiëntenparticipatie binnen. Vanuit een onderzoekswereld, welteverstaan, waar ik zelf nog nooit over een andere rol voor patiënten had gehoord dan die van proefpersoon in een klinische studie. Ik verdiepte me in de materie en sprak met gemotiveerde patiëntvertegenwoordigers. Dat maakte dat ik steeds enthousiaster werd en ook overtuigd raakte van een toegevoegde waarde van patiënteninbreng bij wetenschappelijk onderzoek. Zo werkt dat blijkbaar! Patiëntvertegenwoordigers klaarstomenDe jaren

LEES MEER

post-thumb

Hip jargon of een positieve patiëntervaring?

, by

Het bekt ook zo lekker professioneel: ‘JCI, PROMs en CQ indexen’, waar tegenwoordig de gehele zorg als een kapstok aan opgehangen wordt.Het meten van patiëntperspectief, daar hebben we in de zorg prachtige tools voor ontwikkeld waar we fraaie SMART en LEAN achtige namen aan hebben gegeven. VakjargonVroeger noemde je het eerste kind Jan, Kees of Marie maar nu staan Finn, Kyan en Yara in de top 10. Deze hippe tendens mag ook in onze oer Hollandse zorg waar sinds enkele

LEES MEER

post-thumb

‘Het leven is oneindig, zolang het duurt’

, by

Als ik ’s ochtends wakker word, mijn ogen nog even gesloten laat, mijn ledematen nog even niet beweeg, en ik het gewicht van mijn lichaam langzaam mijn bed in voel drukken, ervaar ik in een staat van half-bewustzijn een moment van vrijheid, lucht en licht, mijn geest zwevend boven mijn lichaam. Mijn lichaam mag verouderen, maar mijn geest blijft jong. Dit is iets wat wij hebben ontdekt in onze gesprekken met ouderen over de hele wereld.  OndeugendMensen blijven leren en

LEES MEER

post-thumb

Op zoek naar de patiënt als persoon

, by

  Betrekken van patiënten is ‘hot’. Soms oprecht zo gevoeld en doorleefd door organisaties, soms omdat het vanuit marketingperspectief slim is om te doen. Het maakt de zorgprofessional alerter op het patiëntenperspectief, de patiënt voelt zich meer op waarde geschat en serieus genomen. Ook de kwaliteit van zorg zou er wel bij varen.  Patiëntgericht genoeg? Zijn we er als we de patiënt steeds meer betrekken binnen het ziekenhuis? Wanneer zijn we patiëntgericht genoeg? Wie bepaalt dat? Kunnen we nog een

LEES MEER

post-thumb

Naasten in Beeld: Aandacht voor een onzichtbare groep

, by

Wist u dat naasten van patiënten vaak net zoveel stress en angst ervaren als de patiënt? Soms zijn de stressniveaus bij partners zelfs hoger. Zij zijn degenen die dag en nacht met de patiënt bezig zijn. Tegelijkertijd moeten ze zorgen dat het gewone leven blijft draaien. Ella* is zo’n naaste. Een jonge vrouw van 33 jaar die ik ontmoette tijdens een groepsgesprek. Haar man Michel heeft ernstige hartritmestoornissen, draagt een ICD en is voor 90% afgekeurd. In tien jaar tijd

LEES MEER

post-thumb

EBCD: Echte samenwerking tussen patienten en zorgverleners

, by

Herken je dit? Elke keer nadat je iets gekocht hebt via internet, je auto een beurt heeft gehad in de garage of je behandeld bent bij de fysiotherapeut, krijg je een online enquête toegestuurd. Fijn dat jou wordt gevraagd hoe je de service of de zorg heb ervaren. Fijn dat er naar je geluisterd wordt. Of niet? Persoonlijk vind ik het steeds minder prettig om zo vaak bevraagd te worden. Na tientallen enquêtes ingevuld te hebben, vraag ik het me

LEES MEER

post-thumb

Van tool naar gevoel

, by

Hoe motiveer je verpleegkundigen de folder van jouw patiëntenorganisatie te gebruiken? Hoe inspireer je oudere migranten kritisch naar hun leefgewoonten te kijken? Twee vragen waarop ik mijn verleidkundige licht laat schijnen op uitnodiging van PGOsupport. Mijn publiek van vandaag: een groep vertegenwoordigers van patiëntenorganisaties. Twee jaar lang werkten ze met elkaar aan hun professionaliteit. Na een gezamenlijk glas champagne, brengt elke projectleider- in een strak getimede pitch van twee minuten – zijn/haar resultaat voor het voetlicht. Een potpourri van passie, pragmatiek

LEES MEER