Focusgroep Online

Een focusgroep online is een online ‘chatsessie’ waarbij een groep deelnemers digitaal op open vragen en stellingen reageert. Daarnaast reageert men op elkaar. Het is een kwalitatieve onderzoeksvorm die ingezet kan worden om diepgaande inzichten te verkrijgen in ervaringen, meningen en gedrag van de deelnemers.

Waarvoor/wanneer kun je deze methode inzetten?
Een online focusgroep wordt ingezet om van cliënten ervaringen, wensen/verwachtingen en mogelijke verbeteringen van een zorgproces of andere concrete aspecten van de zorg te achterhalen.

Kenmerken: 
  • de sessie wordt gefaciliteerd door een digitale gespreksleider
  • de discussie wordt voor een bepaalde tijd geopend en na verstrijken van de termijn weer gesloten
  • de anonieme internetomgeving brengt personen met elkaar in gesprek over gevoelige onderwerpen: deelnemers zijn opener en reageren minder ‘sociaal wenselijk’
  • de organisatoren bewaken de discussies door regelmatig de berichten te lezen, vervolgvragen te stellen en gesprekken te stimuleren
  • hoge respons omdat de deelnemers langer de tijd hebben en zelf het tijdstip kunnen kiezen om deel te nemen
  • er is ruimte voor meer uitgebreide antwoorden. Informatie is meer accuraat
Tips: 
  • selectiebias kan worden voorkomen door vooraf te bepalen welke (objectieve) in- en exclusiecriteria gehanteerd worden
  • zorg ervoor dat de anonimiteit van de deelnemers en de vertrouwelijkheid van de informatie gewaarborgd is
Contact: 

Heeft u vragen over deze methode, stel ze aan de leden van de LinkedIn-groep

Tags: 

Reacties

Hanneke
Onderwerp: 
Focusgroep online
Opmerking: 
Hallo, met welk programma kun je een online focusgroep houden?

Reageer

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd