De patiëntenvertegenwoordiger als expert

Tot hoever reikt de invloed van geschoolde patiënten?

De scheidslijn tussen patiënten en zorgprofessionals vervaagt, daar waar patiëntenvertegenwoordigers zich zo uitgebreid scholen dat ze experts (patient experts) worden op hun terrein. Waar grote patiëntenorganisaties meestal zelf hun mensen opleiden, volgen vertegenwoordigers van kleine patiëntenorganisaties vaak externe en internationale opleidingen als EUPATI en Eurordis om hun expertise te vergroten. 

Tot hoever reikt de invloed van deze patiëntenvertegenwoordigers? Wat leveren de externe opleidingen op? Is er draagvlak voor een Nederlandse opleidingsvariant en gaat er door de scholing niet iets verloren? Aan het woord komen twee patient experts van de kleine patiëntenorganisaties PSC Patients Europe en de Nederlandse Hypofyse Stichting, en een hoogleraar die regelmatig met patient experts samenwerkt. Zij laten zich uit over de genoemde vragen, delen hun positieve ervaringen en zijn kritisch over wat beter kan.

Download hieronder het volledige artikel als pdf-bestand.

Reactie van Marieke van Meel (mede-oprichting van de NephcEurope Foundation) op het artikel: 

‘Dit is ook mijn ervaring met de Eurordis training. Vooral de oefeningen in meningsvorming, waar je als patiëntvertegenwoordiger verschillende rollen aan moet nemen en daarmee verschillende kanten van hetzelfde verhaal leert kennen, zijn heel waardevol. Het leert je uiterst zorgvuldig te zijn. Bij dergelijke trainingen is het van belang dat ze breed toegankelijk zijn voor deelnemers uit de gehele doelgroep van patiënten. Zodanig dat je niet al met de organisatie van je training (bijv. alleen te volgen tijdens werkdagen) een bias creëert. Dat vind ik belangrijker dan de vraag of er per se een Nederlandse variant van de training zou moeten komen.’ 

Download(s): 
PDF icon De patientenvertegenwoordiger als expert.pdf
Tags: 

Reageer

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.