7 aanbevelingen voor digitale zorg die werkt

Patientenorganisaties lanceren in de e-healthweek (20-26 januari, 2018) zeven aanbevelingen om patienten meer te betrekken bij de ontwikkeling van digitale zorg.

Beschrijving: 

Voor alle makers van e-health
De handreiking ‘Samenwerken met patiënten = digitale zorg die werkt’, is bedoeld voor iedereen die actief is bij de ontwikkeling van digitale zorg: opdrachtgevers, financiers, projectleiders, zorgverleners, ontwerpers, tekstschrijvers… Met praktische aanbevelingen, praktijkvoorbeelden en tips voor succesvolle samenwerking met patiënten.

Patiënten betrekken niet vanzelfsprekend
Patiënten gebruiken digitale zorg alleen als ze dat nuttig, gebruiksvriendelijk en veilig vinden. Het lijkt daarom een open deur om hen bij de ontwikkeling te betrekken. In de praktijk gebeurt het wel, maar bijna nooit met een goed uitgedacht plan. We kunnen dan ook vraagtekens zetten bij de kwaliteit en effectiviteit. Om te voorkomen dat digitale toepassingen voortijdig op het digitale kerkhof belanden, adviseren de organisaties patiënten van meet af te betrekken. Hoe dat het beste kan, staat met 7 aanbevelingen in de handreiking beschreven.

Vervolgstappen
Deze handreiking is een initiatief van patiëntenorganisaties Ieder(in), MIND Landelijk Platform Psychische Gezondheid, Patiëntenfederatie Nederland en PGOsupport en adviesorganisatie IKONE in het kader van de E-healthweek 2018. Het is een eerste stap om de samenwerking met patiënten te stimuleren. Vervolgstappen zijn: het ontwikkelen van kennis, werkmethoden, scholing en ondersteuning van succesvolle patiëntenparticipatie.

Download(s): 
PDF icon 7 aanbevelingen digitale zorg

Meer weten?

  • Ieder(in) behartigt de collectieve belangen van de aangesloten lidorganisaties. We ijveren ervoor dat mensen met een beperking volwaardig mee kunnen doen aan de samenleving. Dat doen we op zoveel mogelijk plekken. Bij de overheid,  politiek, maatschappelijke organisaties en in de media.
  • IKONE weet hoe je ervaringsdeskundigheid en kennis over het patiëntenperspectief optimaal kan benutten. Met als doel de kwaliteit van zorg te verbeteren. Zij ondersteunen zorgorganisaties en innovators in het betrekken en verstevigen van het patientenperspectief door middel van patient journeys, co-creatie, focus groepen en consultancy. Meer dan veertig professionals met patiëntervaring zijn vanuit IKONE werkzaam binnen deze activiteiten.
  • MIND Landelijk Platform Psychische Gezondheid is dé koepel van, voor en door cliënten- en familieorganisaties in de ggz. Gezamenlijk vertegenwoordigen we meer dan een miljoen Nederlanders die jaarlijks een beroep doen op de ggz. We streven ernaar de positie van deze mensen structureel te verbeteren. 
  • Patiëntenfederatie Nederland vertegenwoordigt 170 patiënten- en consumentenorganisaties. We verstevigen de positie van patiënten in de spreekkamer en in het zorgstelsel. Op basis van de ervaringen van mensen zorgen we dat de zorg steeds beter aansluit bij wat mensen vragen. Patiëntenfederatie Nederland biedt via haar kanalen, zoals patientenfederatie.nl en ZorgkaartNederland.nl, informatie die mensen helpt bij het maken van keuzes in de zorg.
  • PGOsupport ondersteunt cliëntenorganisaties - netwerkverbanden van en voor mensen met een aandoening of beperking – bij hun ontwikkeling en het vergroten van hun impact. PGOsupport adviseert over versterking van hun strategische positie, organisatieontwikkeling, fondsenwerving en inbreng van het cliëntenperspectief. Zo zorgt PGOsupport dat de organisaties hun werk beter kunnen doen.
Contact: 

Marjo Zijp, communicatieadviseur PGOsupport
E: m.zijp@pgosupport.nl

Tags: 

Reageer

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.